Just nu har frågelådan sommaruppehåll och svarar inte på nya frågor. Du kan ändå söka bland alla gamla svar. Vi önskar dig en fin sommar och hälsar dig välkommen tillbaka i augusti!

Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen

Ämnen | Ställ en fråga

Då koldioxid har högre densitet än syre, varför ligger inte all koldioxid längst ner i atmosfären?

Fråga:
Då koldioxid har högre densitet än syre, varför ligger inte all koldioxid längst ner i atmosfären? Varför är gaserna blandade i luft?
/Niklas  H,  2020-03-27
Svar:
I princip borde gaserna lagras med den tyngsta lägst. Det finns två effekter som blandar om så att sammansättningen är nästan konstant som funktion av höjden: turbulens (vindar) och kollisioner mellan molekyler. Båda effekterna är i stort sett slumpmässiga varför de resulterar i konstant sammansättning.

På mycket hög höjd (stratosfären) är densiteten så låg att kollisioner blir ovanliga. Då kan man se avvikelser, t.ex. större förekomst av den lätta gasen helium. I länk 1 sägs att "The composition of air is unchanged until elevation of approximately 10.000 m".

Se fråga [15873] För ett exempel där en mycket tyngre has, SF6, faktiskt stannar ett tag i ett öppet akvarium.
/Peter E 2020-03-28


Ämnen | Ställ en fråga

Länkar till externa sidor kan inte garanteras bibehålla informationen som fanns vid tillfället när frågan besvarades.


Creative Commons License

Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons: Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar