Just nu har frågelådan sommaruppehåll och svarar inte på nya frågor. Du kan ändå söka bland alla gamla svar. Vi önskar dig en fin sommar och hälsar dig välkommen tillbaka i augusti!
Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen
Försök Ta lite sprit eller annan lättflyktig vätska och fukta huden med den. Vad känner du när vätskan avdunstar?
Låt oss börja med att beskriva vad som händer när vätskan avdunstar. De molekyler som har hög fart kan lämna vätskan om de rör sig i rätt riktning. Därför minskar medelenergin, precis som du säger, i vätskan som är kvar. Detta medför att vätskan avkyls.
Fundera Varför svettas man när det är varmt?
Nu till frågan om "energins utjämnande". Man kan formulera detta som att värme strömmar från varmt (hög temperatur) till kallt (låg temperatur). Men naturen strävar också efter utjämning av andra storheter, som till exempel densitet. I vattnet finns det många molekyler medan det i luften utanför finns få. För att få en jämvikt mellan vätskan och gasen utanför så finns det en "drivkraft" för molekylerna att lämna vätskan. Detta sker tills ångtrycket vid den aktuella temperaturen har uppnåtts. Då råder jämvikt mellan de molekyler som finns i vätskan och de som finns i gasform. Lika många övergår från vätska till gas som går den motsatta vägen.
/GO 1998-11-28
Är hastigheten mycket hög så blir det en form av friktionsvärme som gör att handen blir varmare istället.
Något enkelt samband som talar om var gränsen mellan dessa effekter går finns inte.
/GO 1998-03-17
Frågan om elektronen och temperatur är intressant. Det går inte att tala om temperaturen för en enskild partikel utan endast för en gas (eller annan kropp) som består av ett mycket stort antal partiklar.
/GO 1998-03-15
2. Inne i molnen bildas det små iskristaller. Dessa växer och när de blir tillräckligt
stora börjar de falla. Är det varmt så smälter de på vägen ner. Är det kallt så
faller de som snö till marken.
Läs P-G Andbert och G Mattsons bok: Väder och vind. I denna bok beskrivs
regn och snöbildning utförligare.
/GO 2003-03-25

När ni kartlagt "energislukarna" så kan ni börja tänka efter hur man skulle kunna göra det bättre. Man kan tänka på två sätt: Antingen minskar vi behovet av energi, till exempel med bättre isolering, eller hittar vi ett billigare sätt att få energin, exempelvis med hjälp av solfångare.
Lycka till med ert arbete!
/GO 1998-11-28
/GO 1998-03-17
Kravet som ställs är att energin ska absorberas i maten och ge värme. Röntgenstrålning är inte
bra för att den omvandlas inte direkt till värme utan energi förloras till omgivningen
i form av strålning. Mikrovågor är väldigt bra att värma mat som innehåller vatten.
Experiment Sätt in ett glas med vatten och ett glas med matolja i
mikrovågsugnen en minut. Vilket blir varmast?
/GO 1998-03-27
Vi har inte observerat detta och har svårt att tänka oss en mekanism
som skulle ge is i flaskan. Du får återkomma och berätta i detalj
vad "vissa omständigheter" är.
/GO 1998-03-26
Vid absoluta nollpunkten då temperaturen är - 273 grader Celsius har all värmerörelse avstannat. Inne i alla kroppar ligger atomerna stilla. När vi värmer så får atomerna allt större rörelseenergi och de rör sig allt fortare. Vi kan i princip ge atomerna hur stor rörelseenergi som helst. Därför finns det inte någon högsta temperatur.
/GO 1998-03-23
Länkar till externa sidor kan inte garanteras bibehålla informationen som fanns vid tillfället när frågan besvarades.
Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons: Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar