Just nu har frågelådan sommaruppehåll och svarar inte på nya frågor. Du kan ändå söka bland alla gamla svar. Vi önskar dig en fin sommar och hälsar dig välkommen tillbaka i augusti!

Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen

Ämnen | Ställ en fråga

Varför blev planeterna runda?

Fråga:
Varför blev planeterna runda ? Varför inte ovala, fyrkantiga eller som dom trodde förr, platta?
/Sofie  J,  Landskrona 2016-02-21
Svar:
Därför att definitionen av en planet kräver att den skall vara nära klotformig, se fråga [14788]. :-)

Detta är naturligtvis bara en formellt skäl, det fysikaliska ges i fråga [888].

Jag vet inte om man förr funderat på planeternas form, jag tror Ptolemaios ansåg att de var perfekta sfärer. Kepler försökte emellertid bygga upp planeternas banor i solsystemet med hjälp av Platonska kroppar Platonic_solidHistory, se nedanstående figur. Det gick inget vidare, men hans tre lagar fungerade mycket bättre.

Question Image

/Peter E 2016-02-22


Ämnen | Ställ en fråga

Länkar till externa sidor kan inte garanteras bibehålla informationen som fanns vid tillfället när frågan besvarades.


Creative Commons License

Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons: Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar